اتاق استخراج عسل


اتاق استخراج عسل یکی از ملزومات قطعی برای زنبورداری است؛ اما می توان آن را با توجه به شرایطی که وجود دارد، به صورت منعطفی تعبیه کرد.استخراج عسل یکی از مراحل ابتدایی برای عرضه عسل طبیعی به بازار و رساندن آن به دست مصرف کنندگان است. تنوع دراستخراج عسل در مناطق مختلف و کشورهای مختلف وجود دارد. در واقع دسترسی به محل زنبورستان عامل مهمی است که می تواند بر روی نوع استخراج عسل تاثیر بگذارد. با این حال آنچه که مشخص است، هر زنبورستان برای استخراج عسل خود نیاز به اتاقی دارد که به آن اتاق استخراج عسل گفته می شود. در این اتاق تجهیزات لازم برای استخراج عسل طبیعی از شان ها قرار گرفته و بسته بندی عسل در ظروف فله ای یا خرده فروشی انجام می شود.
البته وقتی صحبت از اتاق استخراج می کنیمف منظورمان یک اتاق ساخته شده ثابت نیست. همانطور که گفته شد، بسته به شرایط ممکن است اتاق استخراج عسل ویژگی های خاص خود را داشته باشد. این اتاق می تواند ثابت باشد، می تواند متحرک باشد یا اصلا می تواند یک چادر در کنار زنبورستان باشد که در آن تجهیزات استخراج عسل تعبیه شده است.
به دلیل اهمیت اتاق استخراج عسل برای زنبورستان، سعی کرده ایم در این مطلب کوتاه به نکات کلی در مورد اتاق استخراج عسل اشاره کنیم. اگر در ابتدای راه زنبورداری هستید، این مطلب قطعا می تواند به شما کمک کند. همچنین افرادی که شروع زنبورداری را گذرانده اند و تجربه استخراج عسل هم دارند، نکات بیان شده در این مطلب می تواند کاربرد خوبی برایشان داشته باشد.

چرا به اتاق استخراج عسل نیاز داریم؟
اتاق استخراج عسل به این دلیل اهمیت دارد که هم بهداشت در زمان استخراج عسل رعایت شود و هم سرعت کار شما بالاتر برود. نبود این اتاق با هر شکل و شمایلی که دارد، قطعا روند کار شما را سرعت می بخشد و البته نظم و بهره وری را بالاتر می برد. همچنین اگر از اتاق استخراج استفاده نکنید، احتمال آلوده شدن عسل طبیعی، آلوده شدن ابزارهای استخراج و... نیز وجود دارد.
نکته قابل توجه این است که وجود اتاق استخراج در زنبورداری کمک می کند تا جلوی انتقال بیماری ها گرفته شود. وقتی نظم در استخراج عسل وجود داشته باشد، قاب های هر کندو دوباره به کندوی خود منتقل می شوند و از این طریق، احتمال انتقال بیماری های مختلف زنبور عسل از کندویی به کندوی دیگر منتفی خواهد بود.

اتاق استخراج عسل چه ویژگی هایی دارد؟
اگر بخواهیم به کشورهای پیشرفته در صنعت زنبورداری نگاه کنیم، در اکثر این کشورها به دلیل مناسب بودن راه های مواصلاتی و استقرار کندوها در نزدیک این راه ها، انتقال شان های عسل از زنبورستان به محلی دائمی امکان پذیر است. به همین علت، اکثر زنبورستان ها یک اتاق استخراج عسل طبیعی به صورت کاملا حرفه ای تعبیه کرده و شان های خود را به آن اتاق می دهند.
با این حال در کشور ما چنین شرایطی در همه مناطق کشور مهیا نیست. به ویژه زنبورستان هایی که با ییلاق و قشلاق همراه هستند، نمی توانند برای استخراج عسل، شان ها را به محلی ثابت برسانند. در چنین شرایطی بهترین راه استفاده از اتاق استخراج عسل در همان محل زنبورستان است. با این حال بد نیست اصول استقرار اتاق استخراج عسل در یک ساختمان دائمی را بدانیم و بعد به شرایط متفاوت بپردازیم.
به طور اصولی، یک ساختمان یا یک اتاق برای استخراج عسل تعبیه می شود. متراژ ساختمان به وسعت کار زنبورستان وابسته است. با این حال برای زنبورستان های کوچک و متوسط، یک اتاق که بتوان در آن تجهیزات را جا گذاری کرد نیز کافی است.

مهمترین تجهیزات عمومی برای برای قرار گیری در اتاق استخراج عسل عبارتند از:
- اکستراکتور
- وسایل برداشتن درپوش از شان عسل
- تانک های صافی عسل

این سه مورد مهمترین تجهیزاتی است که باید در هر اتاق استخراج عسل وجود داشته باشد. با این حال در برخی زنبورستان های بزرگ لازم است تا تجهیزات دیگری نیز به این تجهیزات اضافه شود.
برای راه اندازی شغل زنبورداری به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟
به طور اصولی، در کنار اتاق استخراج عسل، یک اتاق گرمخانه وجود دارد. بعد از اینکه شان ها از زنبورستان خارج شد، ابتدا به گرمخانه رفته و بعد از مدت 24 ساعت، به اتاق استخراج منتقل می شود. در این صورت استخراج عسل طبیعی نیز ساده تر انجام خواهد شد.
کف اتاق استخراج عسل نیز عموما با سیمان کار می شود و یک راه آب برای شستشو کف نیز وجود دارد و می توان چاهک فاضلاب نیز در ان قرار داد. علت این موضوع نیز اهمیت رعایت بهداشت در هنگام استخراج عسل طبیعی است. در این اتاق ها عموما شیر آب گرم و سرد، سیستم بخار و نور کافی تعبیه می شود.

اگر به هر دلیل مهیا کردن اتاق استخراج مرکزی میسر نبود، چه کار کنیم؟
طبیعی است که به ویژه در ایران امکان استقرار اتاق استخراج عسل وجود نداشته باشد. قطعا زنبورداری که از راه های صعب العبور یا حداقل راه هایی که جاده کشی اصولی ندارد به زنبورستان خود می رسد، نمی تواند برای استخراج عسل شان ها را به محل دائمی منتقل کند. این کارخطر شکسته شدن شان های سنگین را افزایش می دهد.
برای حل این مشکل، می توان از اتاقک های سوار شده بر کامیون استفاده کرد. این اتاقک های استخراج عسل سیار هستند و به ویژه برای زنبوردارانی که محل ثابت ندارند، گزینه مناسبی محسوب می شوند. تمامی تجهیزات لازم برای استخراج عسل طبیعی در این اتاقک ها قرار گرفته و به راحتی منتقل می شود. با این حال برای مسیرهای غیرماشین رو این راهکار هم مناسب نیست.
همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره شد، راهکار ساده استفاده از چادرهای محلی مثل سیاه چادر یا... برای استقرار تجهیزات استخراج عسل در آن است. اگرچه زحمت کار کردن در چادر بسیار سخت تر است و کار استخراج عسل نیز در این شرایط کندتر پیش می رود؛ اما وقتی چاره ای وجود ندارد، نمی توانیم راهکار دیگری اتخاذ کنیم.